Mormorsrutor

Underbart att virka till smått igen efter över 20 år :)
Här håller jag på att virka ett mormorstäcke till en liten smula, som väntas i senhöst. Jag har valt att jobba med vitt, som basfärg.  Jag lägger upp 5 lm och gör en ring. Varje stolpgrupp består av 3 st. I hönen virkar jag 3 st och 4 lm och 3 st. På sidorna är det 2 lm mellan varje stolpgrupp.  Då jag har valt att ha vitt som bas, spar jag det 5:e varvet och virkar det vitt, med stolpgrupper. På sista varvet virkar jag lm bågar. De består av 5 lm och en fm i mellan stolpgrupperna. I hörnen på sista varvet virkar jag 1 fm, 5 lm, 1 fm i varje hörn. Dessa hörn virkas ju ihop med nästa ruta. Jag tror att det går att se på bilden annar får ni gärna fråga, så kan jag förklara.  Ett sånt här täcke kan ju göras precis som man vill. Men då jag ska ge bort detta till ett litet barn, som jag inte vet om det blir pojke eller flicka än, har jag valt neutrala men söta barnfärger. Det är spännande att se vad det blir, det ska bli så roligt att få en liten knott i sin närhet igen.
Glömde ju säga att Moster P är med och virkar på detta också. Vi startade för ca 1 år sen, och sa att vi virkar som vi känner att vi orkar med och vill. Moster P är en mycket kär och, sedan 42 år tillbaka, en av de finaste människorna jag känner. I och med att det nu blir smått om nått halvår, blev det extra glöd i min virknål.
Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0