5-timmarskofta och afrikablommor.

 
 
Oj vad det är roligt att handarbeta. Och roligt med nya fina idéer. Och lätta är de också. Tänk er att sticka en kofta på 5 timmar, i ett stycke. Får prova på att göra en sån till. För man ska också kunna virka ihop ärmarna så man slipper ta av garnet en enda gång, under hela arbetet. Och fästa trådar är väl inte det roligaste jag vet.
Denna koftan passar nog till en 4-6 månaders liten unge. Farmors lilla kråka passar nog i denna i så fall. Jag har stickat i ett tjockt strumpgarn, som är riktigt mjukt och gott. Storleken på stickorna ska vara , enligt banderollen på garnet, nr 4. Men denna tröja ska stickas med nr 6 så så fick det bli. Och en blev ljuvligt mjuk och go.
Rutorna vid sidan om, kallas för african flower, och är också jättekul att virka. Här har jag använt ett bomullsgarn ( 8/4 ) och virknål 2. dessa kan man antingen sy ihop som de är eller virka bågar. Men jag var så nyfiken på hur man gjorde dem, att jag virkade 6 st på 1 timma bara för att se hur de verkar. De är 6 kantiga. Och de kan nog bli fina som nått täcke eller kuddfodral. Eller en ryggsäck. Men det krävs lite mer än 6 st rutor då. Jag får se vad det blir.
Mönstren?? Ja här är det bara att ge sej ut och googla på 5-timmarskofta och african flower. Finns många duktiga bloggare som har dessa upplagda på sina sidor. Så ut och leta :)
Ha en jättebra söndag så ses vi snart igen
 
Kram Eva B
Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0