Stärkta korgar av virkade dukar

 
 
Dukmönster

 
Dukmönster
 
 
 
Dukmönster
 
 
 
Dukmönster
 
 
 
Korg med fot
 
 
 
 
Hej igen. Hur fina kan inte dukar bli om man väljer att ge dem en ny innebörd. Ja detta var roligt att göra. Hitta fram de finaste virkmönster du har och virka duken. Hitta sedan en lagom stor skål eller tallrik eller djupare fat, att forma runt. Glöm inte att klä formen med plastfolie före du börjar stärka dem. Kolla av noga så att duken ligger i mitten av formen, så den blir jämn runt om.
Stärkningen är gjord av 50% vanligt hederligt trälim ( ej puleritan som är ett trälim som ska tillsättas med vatten för att expandera) och 50% vatten. Detta blir till en mjölk som du doppar hela duken i. Vrid eller dra ur överflödet av limmet och forma duken på din form. Låt stå ett dygn att torka. Känns den torr kan man justera lite för att finfixa den sista justeringen. Men var noga i första skedet.
Sen har du de finaste skålar man kan tänka sig. De går att använda till både brödfat och fruktfat. Men ska man ha nått som man är rädd färgar av sig, i, så kan man ju lägga i lite cellofanpapper. Vet inte hur man kan göra rent dem, men man får ta det varligt med kladd i dessa. Går säkert at ta en svamp med lite tvättmedel för att snygga till.
Men visst är de söta. Och det är roligt igen efter ca 25 år att virka "dukar"igen. Prova på. Man kan inte bli missnöjd. Kanske kan man göra en fin korg att ge bort i present, fylld med choklad och frukt insvept i papper. Eller som ett ytterkruksfodral, eller till en ljuslykta av vanligt cyinderglas. Ja, bara fantasin stoppar. Och jag har sparat mönster sen jag var liten flicka, runt 7-8 år. Då lärde min mormor mej att virka och sticka. Det blev många timmar runt köksbordet hemma hos oss. Och glad i hågen svävade jag genom skogen med stickor och virknål och garn, där min barndomsvän (och finaste vän än idag) stickade långa nätter igenom. Jag får plocka lite i de gamla skatterna av mönster, sen 40 år tillbaks i tiden och virka vidare.
Och för er som är intresserade av handarbete, så finns det en fantastisk sida på Facebook. Ett stick kaffe. Här kommer adressen:   http://www.facebook.com/groups/125866200796666/
Och där finns jag också Underbar sida, med mycket inspiration och tips.
Kram så länge så ses vi snart igen
Eva B
Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0