Städat undan gamla lik och gjort lite annat. Grytlapp, tub mössa o kudde

 
Grytlapp med mönster från stickad disktrasa.
 
 
 
 
Påtad halstub till Mej.
 
Sjalen blev en urfin kudde.
 
Påtad mössa till nån liten människa.
 
Hej och hå och jösses vad tiden går. Vi har hunnit in i Juli och jag har en vecka kvar av mitt jobb. Sen blir det några veckors härlig semester. Jag har vart uruselt dålig på inlägg, Det har varit mycket omkring och överallt, och arbetet gör att jag har vart redigt trött på kvällarna.
Men jag knevlar med mitt knåperi, och försöker göra färdigt gamla lik, jag har i min korg. Grytlappen längst upp skulle egentligen bli en disktrasa. Men hallå!!!!!!!! Hur funktionell hade den varit som disktrasa? Jag tog ju ullgarn. Ullgarn= stöter ifrån sig vatten. Fick bli grytlapp. Möntret finns i något tdigare inlägg där jag verkligen gjorde en disktarsa :) 
Och något nått nytt roligt jag inköpt är påtring eller stickring. På slöjddetaljer hade de en 4-pack med olika storlekar för 199:- Den tar vi, sa polisen. Och några dagar senare dunsade det till i min brevlåda. Halstuben är den största ringen med enkelt Tanja garn ( stickor 4) ca 40 cm lång. Härlig att ha till vintern :)
Nästa objekt känner ni nog igen från nått tidigare inlägg, där jag föresatt mej att göra en sjal i krokodilvirkning. Men oj, vad garn denna teknik drar. Så de fick bli en kudde till kökssoffan ca 30 X 50 cm. Baksidan virkade jag 1 st och 2 lm, så det blev ett nätmönster. Och igenom denna virkning lyser den vita kudden. Och jag är nöjd :)
Sist har jag påtat en mössa till nått litet barn. Jag tog dubbelt Tanjalyx och drog ihop den i slutet med den näst minsta ringen. Och eftersom mitt ögonmått är att jämnföras med en blind, så vet jag inte om den passar någon av alla de små tjejerna vi har i vår omgivning. Men har jag riktigt riktigt tur, så vankas det nog ett litet besök i morgon. Det gillar jag. De är ju alla runt 1,5 år + -, och de lär så snabbt. Vi har riggat upp gungställning och köpt en ny fin sandlåda med lite grejor i. Så de kan hålla på om de vill med det. Och gräsmattan är stor och sol ska det bli.
Och emellan dessa handarbeten så har det blivit en upprustning av gamla hönsgården. Vi har höjt nät och röjt sly och bröte runt om. Så nu väntar vi på att kycklingarna som blev födda 24 maj, snart kommer hit. Ska bli mysigt igen. Jag gillar att sitta och kika på dem. Vilket härligt liv. Och vårat växthus har också kommit i fullt bruk. Där sitter vi på helgerna och äter frukost och bara mjukstartar. Vi har ett litet bord där med 2 stolar. Och vi kan plocka färsk gurka och tomat och sallad. Underbart.
Oj ja så blir det när skrivklådan sätter in. Har fått 2 ytterligare beställningar på boleros till två arbetskompisar, som jag håller på med nu. Så det är väl bara att ta tag i det och njuta av det lugna fina vädret( dock utan sol) på verandan, i min hammock. Livet kan knappast vara bättre. Ha en härlig helg så ses vi förhoppningsvis snart igen Måste bara dela med mej av en fin historia. Och jag tänker på min älskade Moster Pippi och Gunnar. Deras livsfilosofi är som denna text. Båda lever och sprudlar av liv och vi hälsar på minst en dag i veckan. Det ger oss också en lycklig kick i hjärtat, läs:
 
 
Det handlar om en 92 årig man. Alltid välklädd, perfekt rakad och kammad enligt senaste stuket redan klockan åtta om morgnarna. Detta trots att han knappt har ledsyn.

Idag flyttade han till ålderdomshemmet.
Hans 70 åriga fru gick nyligen bort och detta gjorde flytten nödvändig. 

Efter flera timmars tålmodig väntan i receptionen log han varmt när de berättade att hans rum var färdigt.

När han manövrerade sin rullator mot hissen gavs han en visuell beskrivning om hur hans rum såg ut, inklusive detaljer om gardiner och utsmyckning.

"Jag älskar det" sade han med samma entusiasm som en åttaåring som just fått en valp.

Men du har inte sett det än förklarade man...

Det har inte med rummet att göra. Lycka är något man kan bestämma i förväg.
Om jag gillar rummet beror inte på hur möblerna ser ut och är placerade
- det beror på min inställning.
Jag har redan bestämt mig att älska rummet.

Min lycka är ett beslut som jag tar varje morgon.
Jag har ett val.
Jag kan ligga kvar i sängen och klaga över alla mina kroppsdelar som fungerar dåligt eller inte fungerar alls
- eller ta mig ur sängen och vara tacksam över de delar som fortfarande fungerar.

Varje ny dag är en gåva och så länge som jag kan öppna mina ögon skall jag fokusera på den dagen och njuta av alla fina minnen jag har och fylla den med nya.

Ålderdomen är som ett minnenas bankkonto. Du plockar ut de minnen som du lagt in under din livstid.

Så mitt råd till dig är fylla varje dag med goda minnen i ditt minnesbankkonto.
Jag fortsätter att sätta in i mitt.

Några enkla råd som leder till lycka:

1. Befria ditt hjärta från hat.
2. Befria ditt sinne från bekymmer.
3. Leva enkelt.
4. Ge mer.
5. Förvänta dig mindre.
(okänd)
 
 
Kram Eva B
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0