Stök och städ, ordning och reda, julpynt o deg, och alla små hönor

 
 
 
Jaa, så här såg det ut nästan hela dan igår. Jag har ääääääääntligen tagit tag i mina mönster jag samlat sen jag var en liten tjej. Mormor väckte mitt intresse. Och då, för 40 år sen var det inte lika lätt att hitta mönster. Från den familj jag kommer fanns inget överflöd, utan det grejades och gjordes med de förutsättningar och medel som fanns. När det kom en bunte ärvda veckotidningar, då var mitt redan väckta intresse för handarbete, tänt. Och då, fanns det verkligen bilagor av virkat och stickat i många tidningar. Jag var under en lång tid, utanför drogen handarbete. Min mormor gick bort för ca 20 år sen. Och det tog udden av vårt gemensamma intresse. Men jag slängde aldrig mina mönster. När ungarna var små prenumererade jag också på en handarbetstidning. Och med hjälp av den och en mycket duktig hantverkande granne växtes intresset så sakta igen. Då var det sömnad. Ett sätt att dryga ut kassan, då det inte altid fanns råd ( nästan aldrig) att köpa kläder. Och jag är glad över det jag kan idag, på tvingad och viljans väg. Mest vilja. För frågorna var många hur ungarna kunde ha så många fina kläder. det var en sporre i sej. Men när skolan började gick inte det konceptet längre. Men jag älskar att virka och sticka. 
Nåväl, stöket i vårt härliga vardagsrum ( mitt pysselrum) har blivit en oas och bästa platsen på jorden, för mej. Och vänner trivs där också. Och i går kväll stod alla pärmar, snyggt uppradade i hyllan igen. Dagen idag har jag ägnat åt att skriva ut Maddis underbara bilder i nostalgisk stil. Och naturligtvis är det ordentligt insatta i sin pärm. Ordning på torpet <3
 
 
 
Här är min oas och härligaste plats på denna jord. Kan skatta mej lycklig över att efter många år få våra ytor i huset att ha en fullt funktioell tanke. Har många år haft vardagsrummet, för att enbart kika på tv,i. Och det tittade jag helst på i köket. Så det var gubben som satt här några stunder på kvällen. Nu blir det att vi äter, fikar, umgås med folk, handarbetar och lever här så många timmar varje dag. Min bästa plats på jorden <3 Min favoritplats är den närmre delen av soffan. Där ser jag ut, när det är busväder, tv är rakt framför. Så härligt att se årstiders skiftningar och dra den hemvävda ullfilten ( på ryggstödet) över benen, när det känns lite kyligt.
 
 
 
 
Eftersom vår grabb med familj kommer i jul, och blir här nån vecka, så kommer de nog inte att klä nån gran hemmavid. Så här har jag korgar med saker som Elvira ska få klä granen med här hos oss den 23 december. Två tomtar har jag gjort i år, men de tre andra är gjorda av mej och mormor för 30 år sen. Så mormor finns med oss varje jul. Paketen gjorde jag också när våra ungar var små. Bara en bit frigolit som är klätt med rött papper med små guldstjärnor på. Och ett guldband att hänga upp dem med. Så de har varit med i många år också
 
 
Och här har jag laddat på med en hemmaknödd pepparkaksdeg. Bästa vännen kommer i morgon och vi ska baka lite, tänkte vi. Ja, kanske bir det en stund i soffan också, och en massa skratt. Så i arla morgonstund dyker hon upp. Det ska bli så mysigt. Bara vi är lugna med provsmakningen av dessa kakor. För man vet ju att denna kryddiga deg kan sätta fart på den lugnaste mage.
 
 
Och här är August. Stoltaste tuppen i gården. Han blev kung över två äldre hönor i dag igen. Nu har han sju vackra flickor i en ring. Vi trodde det skulle bli ett herrans rangpådrag bland hönorna. Men August skötte detta exemplariskt. Han valsade runt och stilade sig med vingen nerfäld för att imponera på de nya medlemmarna av Skavenskogens lugna vrå. Han kucklade och pratade och svassade runt de nya. Så de gamla förstod att de inte skulle bråka. Gentlemannatuppen August har visat sin kraft i gården och vi är så glada att det gick bra för de nya :)
 
 
Här är de fem gamla hönorna och August. Bilden är tagen innan de nya anlänt. Han är så snäll, den ståtliga August. Så där ja, då kan jag fortsätta med mitt, i min lilla vrå. Jag hoppas ni inte sliter ihjäl er inför julen. Den kommer ändå. Och det är då vi ska umgås och må gott, inte somna i soffan eller ha ont. Må gott för vi ses snart igen Kram Eva B
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0