Gammaldags snurror till fönster

 Hej
Jag fullkomligt älskar det gamla, som ger en känsla från ens barndom. I mina bardomsköksfönster hängde såna här snurror. De kunde vara röda, gröna eller gula ,på ena sidan. Och den andra var silver. De var gjorda i en sorts veckad tunn aluminium. Och de var fänsgslade att se p när de snurrade i de julliga fönstren. Värmen från elementen, gjorde att de snurrade. 
Och som ni vet, så älskar jag ju också detta silvergarn, som jag hade turen att,  finna på en loppis. Så mycket jag gjort med det.
Så varför inte ordna till såna här snurror själv då. Så här gjorde jag:
Virka en lm-länga, så lång som du önskar snurran.
( Den töjer sig lite, när du virkar st, så gör den lite kortare, prova en kortare bit att virka.)
V 1.  Börja i 4:e maskan från nålen, och virka 2 st i varje lm varvet ut. Vänd.
V 2 . Virka 3 lm ( 1: st) virka en st i samma maska. Sen virkar du 2 st i varje st, vavet ut.
Många st blir det. 
Virka en stump eller sätt en tråd i övre änden, för att sätta fast i fönsters karm.
Klart
 
 
 Så här hängde de den sista julen. Kanske hamnar de i köksfönstret nästa år. Lite glittrigt  som gnistrar, då snön uteblev. 
 
 
Men nu har snön kommit, Kanske 1,5 dm, och även kyla. En par veckor nu som legat mellan -5 till - 15 grader. Ljust och fint blir det. 
Men nu är det dags att ta tag i annat. Virknålen är en ständigt närvarande vän här. Så håll ut, kanske kommer nytt inlägg inom kort :)
Kram Eva B
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0