Disktrasa, underlägg, fuskolle

Gott nytt år på er. Ja nu skriver vi 2014. Och jag är övertygad om att, är vi fokuserade på att det ska bli bra, då kommer bra saker hända. I jul fick jag 3 fantastiska julklappar, och faktiskt en alldeles underbart lugn och härlig jul. Men de finaste julklappar jag kunde önska mej: jul med mina ungar och barnbarn, går inte att slå med nått annat. Finaste fotot på Bergatrollen Alva o Maja. Och nått helt otippat som gjorde mej otroligt glad. Vet inte om givaren kan förstå så mycket värme det gav mej. Jag handarbetar alltid och mycket. Men som ni vet så blir bagarens barn, utan bröd. Men min älskade goa mormoster Pippi har öron och hjärta och ögon som ser känner och vet vad känsla är. Hon hade stickat ett par varma goa ullstrumpor till mej och gubben <3 Herre jösses vad glad jag blev. Så nu förstår jag känslan när andra får strumpor i julklapp. Så mycket känsla i den gåvan <3
Men här sitter jag och blir känslig. Är ju inte sån ;) eller ja.....Men helt klockren och underbar gåva. Så tack min älskade mormoster Pippi <3
 
Nu åter till handlingens kraft och tillverkningens tid igen. Här har jag stickat disktrasan som alla stickar. Mönstret finns här : http://www.hildursbarnbarn.se/produkter/monster/gratismonster-disktrasa/
Hade ett lingarn, så jag körde dubbelt garn för att få lite struktur och nått att ha i handen. Är under prövning nu och känns helt ok.
 
 
Här har jag testat att virka i Traditionsgarnet, som finns på rusta. Stjärnan till vänster ser ut så här i beskrivning :
 
De tre sista varven har jag hittat på för att få en "samlad" stjärna. Lm mellan taggarna på 1:a påhittade varvet. Och det andra varvet är också lm från toppen av udden, fäst med fm på mitten av föreg. varvs lm-båge. Sista varvet är fm runt varje lm-båge.
 
Rutan till höger är en vanlig mormorsruta, med ett avslutande varv av 5 lm , 1 fm runt bågen i föreg. varv.
Dessa rutor har jag testat att limstärka med 50% vatten och 50% lim. Och jo, det blev hårt och jag tror att det ska bli en liten tillverkning av glas/koppunderlägg. Funkade väldigt bra. Man kan ju testa en masa olika rutor och i samma stil av garn, men kanske olika färger. Vilken härlig effekt på fikabordet, eller vad tror ni. Lämna gärna en kommentar här under. Alltid roligt att se vad ni tycker. Bara att skriva kommentar och välja annonym som konto, om ni inget har. Men jag är glad om ett namn finns med. Känns mer personligt då :)
 
 
 
 
 
Och denna har ni ju sett förrut. Men alla tog slut i jul, så jag fick göra en i gräddvitt Helenegarn. Knapparna är från min knappskatt från förr. Härlig svart blomma som gör sig väldigt fint mot den oskylldigt gräddvita färgen.
Mönster finns inte och bilden hittade jag på nätet. Med fantasi och lite närigt öga kan man hitta en bra kombo att få ihop denna. Min är stickad på 36 maskor och 58 cm lång. Bara fantasin stoppar er
 
 
Och kan ni tänka er, jag har startat ett kanske evighetslångt projekt. Det ska ju bli till mej. Men vännens mamma pratade om virkad gardin, och jag föll som en fura. Så nu håller jag på med en köksgardin. Två kappor går åt till vårt kök. Och med det följer en nostalgisk tanke från mormors tid. Hon virkade gardiner. Så jag , om det blir mer än tanke, tänker mig hyllremsor under skåpen och virkade dukar i köket igen. Det finns dukar från min tid som ung och virkande. Men nu vill jag ha gammelromantiskt med rosmönster och fjärillar. Kanske en tantvarning, men det kan jag ta. Jag tycker det är så fint. Så mellan stunderna kommer jag att greja med egna saker. Och kanske dyker nån bild upp på nätet som får mina tankar åt annat håll. Vi ses snart igen
Kram Eva B
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0