Sommar hos oss, en hyllning till en vän <3

Hej
Så fort tiden går. Juli har anlänt och redan hunnits med en vecka. Den vackraste tiden är nu, och all den blomsterprakt som visas framför mej varje dag. Men denna tiden hade också med sig tunga besked. En vän somnade in alldeles förtidigt. Bara 54 år, orkade inte hennes kropp längre. Och det är svårt att fatta. Jag är så ledsen över hennes bortgång. I den tid hon älskade mest, bland blommor och trädgård, togs hon från all prakt. Hon älskade att botanisera bland blommor, ville alltid ha något med sig att ge, alltid en varm stor kram, när hon kom på besök. Hennes och allas trädgård var lycka för henne. Så detta inlägg får bli hyllning till henne. De blommor hon aldrig hann skåda i vår lilla trädgård <3
 
 
 
Växthuset var alltid en given plats att besöka, när hon kom. Och hon och gubben kunde prata läng om odlingstips och idéer Här odlas potatis i krukor och en fådd gräslök från dal. Så otroligt livskraftig gräslök, som överlever i krukan året om.
 
Gurkan till höger, hade nyss fått plats i växthuset. I dags dato har vi ätit flera gurkor av egen odling. Och det smakar så gott.
Salladen på kortsidan, är från köpkruka från affären. Den del av roten och lite blad, blev utplanterad i växthuset. Och de 5 krukor med sallad, har försett oss hittills, med sallad. Vi plockar varje dag. Ett bra tips, att sätta ner roten, i stället för att bra slänga. I bakgrunden av salladen, är självsådd dill o persilja. De går nu upp i blom och frö ska sparas för nästa säsong.
 
 
 
När purjolöken är så gott som slut, kan den lilla rotklumpen sättas i ett glas med lite vatten. Ny purjolök ser sin dager. Se bara till att det alltid finns lite vatten, så den inte torkar bort. På nån vecka kan man se nytt liv gro igen.
 
 
 
Vindruvsrankan vi fick av min älskade Mormoster har fått en plats i rabatten, alldeles nära intill den glasade verandan. Kanske tar det några år, innan den nått upp och ger oss vindruvor på verandan. Men vi har tiden. Och alltid en tanke på våra goa gamlingar, när vi ser denna plantan <3
 
 
 
Av en annan vän fick jag en påse med Tagetesfrö. Här hamnade på andra sidan rabatten där vindruvorna finns. Och jag har mina "vänner " nära alltid, när jag ser dem. I dag blommar det vacker gula och röda,
 
 
En röjning har ägt rum i ett uthus, där fåglar levt ostört. Idag var bona övergivna. Men vilket fantastiskt handarbete det finns, där ute i naturen. 7 små fägelbo hittade vi.
 
 
 
 
 
Livet kommer att gå vidare, även om en mycket älskad vän, för alltid är borta. Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna, att jag gjorde de val, jag gjorde i livet. Utan de stora kliven som för alltid ändrade mitt liv, hade jag inte träffat henne. En fin vän som fick kämpa så mycket. Men jag är övertygad om att det är mening med det som sker, även om jag idag har svårt att se meningen med hennes bortgång.
Vi njuter av det fina i livets blomning och tackar livet för det som läggs för vår väg.
Kram till er alla <3
Eva B 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
maria

♥♥♥♥

2014-07-07 @ 19:49:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0