Julen 2016

Så har vi passerat julen 2016 och även nyåret. 2017 och andra dagen på det, kom med lite kyla på ca -4 grader. Men snön lyser med sin frånvaro. Vi fick en vit vecka i November, där det ramlade ner ca 45 cm nysnö. Under ett par dagar blev det utegympa i form av skottning. Men efter det har det mest varit i garn och virknålar och stickors tecken. Det är ju lite julklappar som ska till. Och som på beställning.....ingen snö, men massor av handarbete.
Och Bergatrollen hade önskat sej mössor. De älskar att klä ut sej och leka med dem. Det  blev en ugglemössa, en regnbågsmössa, en snömössa, och en stjärnmössa till dem var. Jag hoppas de passade bra :)
 
 
 
Och till mössorna fick jag ihop en liten hemmagjord bok. En liten berättese om hur mossorna kom till och vad de symboliserar. För dessa tjejer har verklihgen satt prägel på varför det blev just dessa mössor. Boken skrev jag via dator, skrev ut och klipte till kapitlen, så de passade de små färgade pappersark, som piffades till med ritade eller ditklistrade bilder. Sen satte jag ihop dem i plastfickor, som tejpades ihop till en blädderbok.
 
Till de små Kalmarkråkorna, blev det fingerdockor. En tiger, ett lejon, och en apa till dem var. Dessa fick en säng som är gjord av en glasslåda, som jag klädde in med tyg, la i en dyna och sydde fast i botten. Och så en fådd spets till kanten runt om. Av Mormoster Pippis gamla överkast, blev det ett täcke att bädda ner dem med. Och även dessa fingerdockor, fick en liknande bok, där jag berättade om deras liv, här hos oss, innan de flyttade hem till Kalmar. LillGreta har lekt så mycket med dessa, och jag blev så glad att hon gillade dem. De har vart med varenda dag. Mönster på fingerdockorna finns här
 
 
Och så blev äntligen underläggsskydden levererade. De passar nog bra till sommarbordet. Mönstret finns här
Och som vanligt...långa banor med strumpor. Ett par var redan leverade, men resten hittade sina ägare på jul. Och alla de små tjejerna fick var sina halskragar. Mönster finns här
Och mönster på sockarna.....nja, det finns överallt på nätet. Kan bara säga att det sitter så fast i huvet nu, så jag går på gammal känsla.
 
 
Ja, barnbarnen kom på juldagen och stannade ända till nyårsdagen. Och gissa om min glädje var stor, när jag för första gången fick höra den lilla kråkan säga FAMO <3 <3 <3. Jag var i ett annat rum, och hörde detta efterlängtade ord. Jag blev så glad. Sen kan jag säga att det användes flitigt :) Även när det behövdes hjälp eller tröst eller skydd vid bus. Så det har varit en alldeles fantastisk vecka. Mycket volym, idéer, viljor och mys. Och även besök hos vänner. Så nöjd, och så trött och glad. Nu blir det lite tv innan det blir dags att ta tag i det där som ska till för att folk ska stå ut med mej på jobbet i morgon. Vi ses
Kram Eva B
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0