Krokodilvirkning Halsduk och strumpor/tofflor

 
 
 
Ja, här ett nytt sätt för mej att virka. Det hela började naturligtvis i sin vanliga ordning med att nån hade gjort en sån virkning på Stickcaffét på nätet, som jag är med i. Det såg roligt ut. Ok, då testar jag. Jag sökte film på youtube och hittade en bra, som visade hur man skulle göra. Dock visade filmen, så man virkade baksidan ut åt, på stolparna. Men efter en stunds fundering, klarnade det. Den finns på youtub och heter crocodilestiches. 32 minuter lång film. Men oj så roligt att virka. Det lila i bilden nederst, skulle jag göra till en sjal. Men efter ca 30 cm hade det gått år ca 150 gram garn. Och en kilformad sjal blir ju bara bredare och bredare. Jag fick överge tanken på sjalen, i detta mönster. Hade nog blivit otroligt tung oxå. Men det drar mycket garn att virka så här. Jag hade med mej sjalen till jobbet och visat några kompisar. En dam blev så tagen av mönster att hon bara hade funderat på detta hela helgen. Hon ville så gärna ha en halsduk i detta, och frågade om jag hade lust att hjälpa henne virka en sån. Så jag började virka och fundera, då "fjällen" ligger omlott med varandra, hur det kunde bli snyggast. Och sen var det till att virka. Och menas jag höll på så vaknade iden om ett par raggisar, med fjäll i stället för resår. Det ena gav det andra. Ingen större töj på skaftet, men det löste jag med att sticka 5 varv resår och sen en virkad snodd och ett par toffsar. Och visst blev de fina. Nu ska jag förankra hos ide´källan och höra om det är ok. Till dessa paret strumpor och halsduk på 85 cm gick det åt 300 gram garn.
Nya jobbet går sakta framåt. Mycket att lära. och efter en vecka till, säger bossen att då kör vi skarpt. Äh, jo vi föröker väl med det. Men det är roligt och intressant så jag kämpar på.
 
Då är det bara att ge mej på nästa åtagande. Mmmm ja jag återkommer. Ha en fortsatt trevlig söndagskväll. 
Kram Eva B


Kommentarer
Jennie

Vilka underbara strumpor! Och halsduken kan jag tänka mig värmer varmt! Helt underbart!
Lyckos dina arbetskamrater som har en så grym kollega som du!
Du kan mer än vad du tror ; )

Svar: Tack Jennie. Kul att kombinera både stickning och virkning på samma handarbete. Kollegan blev nöjd med halsduken. Ha det bra och kram Eva B
Pysselkorgen

2013-03-21 @ 06:37:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0