Länka ihop mormorsrutor

 
Här är första rutan helt klar. Välj en bottenfärg.
Det första, av de två sista varven virkar jag som övriga rutan, med st och lm.
På det sista varvet virkar jag mig till hörnbågen med sm.. Sen virkar jag 5 lm, 1 fm i hörnet.
Nästa steg är att virka 5 lm och 1 fm i nästa lm-båge. Det är bara hörnet som består av 1 fm, 5lm, 1 fm. På långsidorna är det 5 lm, 1 fm i nästa lm-båge.
Virka varvet runt och tag av garn och fäst.
 
 
Här ser ni ruta 1 och 2. På ruta två virkas 1 sida på det sista varvet, precis som på ruta 1 tills du kommer till hörnet av ruta 2.Då görs följande: Virka 2 lm. i hörnluftmaskbågen
 
 
Virka nu ihop ruta 1 och 2 så här: 1 fm runt en hörnbåge på ruta 1
 
Virka sen 2 lm och fäst med 1 fm runt hörnbågen på ruta 2.
Nu är hörnbågarna fästa med varandra.
Sen virkar du bara 2 lm, 1 fm runt bågen på andra rutan.
Du virkar altså i zigzag fram och tillbaka mellan rutorna. Men viktigt att du virka 1 sida med lm-bågar på ruta 2 och resterande rutor, inna du börjar fästa. För det blir problem med hörnen annars.
 
Hoppas att bilderna är till hjälp, även om bloggen valde att lägga bilderna i de lutningar de ville. Men ni kan ju se och följa färgerna på rutorna : Ljus =1 och mörk = 2. Lycka till :)
Kram Eva B
 


Kommentarer
Marianne Bengtsson

En mycket bra beskrivning!

Svar: Tack så mycket. Ja, jag tycker den blir nätt och fin. Och som en liten spets mellan rutorna :) Ha det gott
Pysselkorgen

2014-02-01 @ 12:17:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0