Nötter och pyssel och tomten har hittat fram ur garnlådan

 Nötter, ekollon i mängder. Oj vad nötter jag plockade. En vän hade ett ekträd som föll i hennes trädgård i sommar, och vi samlade. Men efter att ha läst på nätet fick jag mest uppfattning som att de var olämpliga som föda till husdjur, som hönor i vårt fall. Hmm, det var bara att slänga bort 4 liter jättefina ekollon. Men som av en händelse, visades en film på tv. Och just precis om ekens storhet, och värde och statussymbol för fattiga bönder och kunglig rikedom. Där visades att ljust ekollon var en viktig föda för nötväcka, duvor och andra fåglar i det vilda. Även rådjuren hittade mycket näring i dessa. Förr användes det som mjöl i brödbaket. Men prosessen dit var lång. Med blötläggning och urkokning och torkning, innan dessa nötter kunde malas till mjöl i bondens bröd.
 
Jag blev överlycklig att dessa gick att ta tillvara. I vår trädgärd står en majestätisk ek, som ger mej mycket glädje. Om sommaren har jag ett litet bord och två stolar under dess underbara krona av vackra löv. Och i sommar har den verkligen levt för att behaga oss människor. Bästa platsen när värmen varit tuff. Och stora fina ekollon låg också som drivor runt detta fina träd. Så efter det programmet på tv, var det jag som gick ut och plockade in 9 liter fina ekollon. Jag sköljde av dem lera och lövrester. Lät dem ligga i pannrummet på stora handdukar, för att torka. Och i går satt jag 6 timmar och skalade dem. Men alla var inte färdiga, så några dar till på dem i goa värmen så ska även de skalas. Vad ska jag då med dessa till?. Ja, inte ska det bli i brödet som gubben gör. Men väl till utfyllnad till fågelmaten. Kan tro det är en bra källa till deras fettintag. Fantastiskt vad naturen kan ge. Bara att öppna ögonen, leva under minimala ekonomiska förutsättningar och älska att vara i nuet, så finns alla möjligheter att skapa en mindre köpande kraft och en mer tillvaratagande härlig känsla. Jag älskar att se.
 
Julen är i antågande. Och även små människor som i år kan se mer nyfiket på vad som glittrar och glimmar i alla julpyntade hem. Jag blev ju lycklig ägare till detta vackert glittrande garn. Och bara av att sitta och titta på det, ger mej jul och lyckokänsla. Så otroligt vackert glittrande. Som första frostknäppen, när trött vintersol hjälper naturen att visa sig från sin bästa sida. Behöver väl knappast nämna att jag älskar detta garnet. Och på nätet finns en uppsjö av idéer. Och dessa ligger i stora högar, utskrivna på mina bänkar och bord. Och om småfolket ska hjälpa mej att klä granen, så är det väl alldeles underbart med dessa limstärkta snöflingor, hjärtan och kulor.
 
 
 
Midnatt råder, tyst det är i husen. Ja, tomtemor och tomtefar, kikade upp ur en garnlåda och bad om att få vara med i år. Dessa kom till världen i går kväll. Och de är verkligen tull- och kramgoa för småfolket. Och kommer ni ihåg hur de gjordes? Som att sticka en tub, och avmaska när man kommer upp till luvan. Sen stoppas de med vadd, sys ihop i foten och sömmar för benen och armar. Jag har även dragit en tråd runt halsen för att få till huvet, Roligt att pilla med. Och dessa gjordes som sagt i går kväll. 
 
I dag vankas besök från min underbara mormoster med gubbe. Däckbyte står på agendan. Och lite mat och fika också. Och säkerligen en massa skratt och idéer. Jag älskar dessa stunder med dem.
 
Min älskade fine bror var här och hjälpte oss med takarbete i veckan. JAg är så otroligt glad för den hjälpen. Vi har själva ingen möjlighet att ta oss upp. Men nu är taket så fint. Två kärror till trädgårdstraktorn, blev fulla av mossa efter det jobbet. Och verandataket fick sej en högtrycksomgång också. Det blev som nytt. Så vad annat kan jag göra att tacka för den fantastiska insats han gjorde, genom att ge det som han älskar. Så två par ullstrumpor fick jag ihop till honom. Och kan bara vara evigt tacksam för hans hjälp.
 
 
 
 
Och i helgen var det dags för Bergatrollen Alva och Maja att fylla 2 år. Och vad härliga de är. Och deras härligt glittrande leende smittar av sej. De var inte riktigt nöjda med sången och hurra, men snart var de nöjda när ljusen tändes framför dem och de fick blåsa dem. Och mycket pressenter. Här har jag virkat en Bollero som finns mönster på garnstudio.com nr 24-6. Jag valde dock att ta bort ärmen, då det skulle fungera som en ryggvärmare med finkläder. Och prov på hur de satt kanske jag får i jul. För födelsedagen gav så mycket annat att uppleva. Många pressenter och lyckliga ögon.
 
Nu ska jag greja vidare. Men vi ses snart igen, så kram på er
Eva B
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0