Återvinna eller försvinna

 
Som ett bidrag till ett förslag jag lämnat till en återvinningssida, fick jag denna kasse. Utmärkt bra att samla reklam i. Och det vet ni ju alla, hur mycket det kan bli. Så denna är flitigt använd. Och så roligt att få en uppskattning för att man tar sig tid till eftertanke. Tack för den :)
 
 
 
Och som följdeffekt av den fina kassen, kom jag på att Rustas kassar är utmärkta och tåliga att samla återvinningsmaterial. En vattenfast tuchpenna fick ge information om innehållet. Och med bra snickare, byggdes detta fina förvaringsskåp på väggen till garaget, som vetter mot huset. Skyddat och bra från väder och vind. Och nära innifrån. Och så slipper vi uppsamlingsbråten innomhus. Och skåpet är gjort av återvunnet material, eller restmaterial från annat bygge här hemma. De fina listerna vid takets framkant är tillvaratagna av sonens avyttrade klädskåp. Ett skåp han fått av "släkt till släkten" vid en flytt till mindre boende. Färgen är från ett utrens från nån annans garagegömmor. Så är inte det återvinning på hög nivå :)
 
Och här är ytterligare en form av återvinning. Garnet är kanske inte i den kategorin. Men väl, det andra.
Duken på bordet är ett fynd i ett "släng". För fin för att kasta, så den tog jag vara på. Den virkade skålen, är en duk jag virkat för länge sen. Trött på den, doppade jag den i en skål av 50% trälim och 50% vatten och vred ur den. Formade den över en skål. Tadam, en skål i finaste chabbichick ( troligen felstavat ). Används som kakfat eller här som en piff till en blomuppsättning.
Skålen som står i, är från en blomgrupp, jag fått vid något tillfälle.
Och rosorna. De är av lönnlöv, jag vikt och format till sötaste rosor. För att hålla ihop dem har jag använt restgarner som själva blomboet.
Kanske märker ni keramikskålen bakom. En skål jag gjorde 1992 då jag gick keramikkurs i stan :) Och den leran är en lera som är återanvänd och kallas för "skräplera". Man blötlägger sönderslagen misslyckat allster som torkat. Sen blandar man med shamott(smågrus) och det blir väldigt härlig struktur på ytan. Rubust och fin. Skålen är "byggd" och formad över en plastskål. När den är torkad till viss del, så skrapas den innuti och utanpå, för en fin yta.
Och mitt senaste fynd. Vi rattar omkring på väg hem en dag, och ser en loppis vi inte varit på förut. Väl där inne bland massor av prylar fann jag en liten kärlek. En strumpstopparpryl. Den ligger bland garnet i skålen. Ser ni ? För ynka fem kronor, fick den ett varmt hem bland en del av mina garner. En fin liten sak, som har en fjäder runt sig, för att kunna fästa fast srumpan, menas man stoppar den :) Underbar. 
Ja, visst kan vi spara en massa på jordens resurser och vårt egna kapital. Hoppas detta inspirerar att ta till vara på allt som går att använda igen. För det är mycket som slängs. Fundera utanför ramarna, så hittar du säkert en massa idéer hemma hos dej. 
Nu ska jag knåpa vidare på julklappar. Men hoppas vi ses snart igen. Kram till er allla <3
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0