Virkade mössor till Bergatrollen <3

Hej!
Nu har jag vigt två dagar åt att virka mössor till de härliga Bergatrollen Alva o Maja. Och gissa om det blev uppskattat, när vi kom dit med dem igår kväll. Rena kalasstämningen. Jag blir så himla glad över sån här lycka, som jag såg i deras ögon. De hoppade och skrattade och showade. Och naturligtvis skulle mamma också prova. Och inte en eller två mössor åt gången. Nä, jag tror de toppade med 3 på en gång. Sån glädje. Jag fick spelat in en film när de höll på. Och jag satt här ock kikade på den nu. Jag skrattade lika mycke nu, som i går. De visade oss och sa " Maja fin" Eller "fin" när mamma provade. Och de sa "mysigt" när de hade flera lager mössor på sej. Vilken glädje. Så det blir fler grejor att skicka in i deras fanatsi och glädjevärld. Så lite jobb, men så otrolig stor glädje. Jag tackar för den energikicken <3
Nu till mönster Denna rosa Ugglemössa hittade jag mönster på:
http://kungenomajkis.blogspot.se/2011/10/virkad-ugglemossa.html
Men jag virkade med Tanjagarn och virknål 4. Då passar den till ålder 2-3 år. Jag satte fast garn och flätade en enkel trefläta, som går att knyta under hakan.
 
 
Denna vita solhatt är mönster från det här :  
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=s24&d_id=27&lang=se
 
Jag virkade några varv extra på brättet så det mer liknar en solhatt. Garnet är Tanja och virknål nr 4 Ålder 2-4 år 
 
Denna mössa är tagen ur mitt egna huvud. Så här har jag gjort:
En magisk ring
V 1:Virka 10 st om ringen
V 2: Virka 2 st i varje st =20 st
V 3: "Virka 1 st i första st, 2 st i nästa" varvet ut = 30 st
V 4: Virka 2 st i var sin st, virka 2 st i tredje st" varvet ut = 40 st
V 5: Virka 3 st i var sin st, 2 st i fjärde st" 9 ggr, sen 4 st i var sin st = 49 st
V 6: Virka 5 st i 1:a st, hoppa över en st och virka 1 fm i nästa st, varvet ut= 12 stolpgrupper med fm mellan varje grupp.Avsluta med en sm i 1 st på första stolpgruppen.
V 7: Virka tillbaks ett steg med en sm så du hamnar på sista fm. Där virkar du 5 st i fm. I tredje st (mittersta på stolpgruppen, virkar du en fm, 5 st i nästa fm varvet ut= 12 stgrupper med fm mellan varje grupp.
För bra längd, virkade jag 15 varv med varv 6. 
Garnet jag använt är Helenegarn och virknål nr 5
 
 
 
Dessa " skidglasögonsmössor" hittade jag mönstret på:
Järbogarn.se mönster nr 91030
Garnet är även här Helene och virknål nr 5 barnstorlek
 
 
Här har den stora möss/hatt/hårband/huvudprydnadsälkaren Alva, lyckats få på sej 3 mössor Och platt och snyggt ska det vara. Hon verkligen älskar och tycker det är mysigt när det är varmt. En riktig mysfia är hon. De bäddar gärna ner sig i soffan med filtar suttar nappar och strumpor, och l´kikar på Dora på tv. Men de är uppväxta med mycket soffmys, så visst är det härligt <3
 
Och här är Maja med ugglemössa och skidmössa på. Hennes ansiktsutryck när hon känner nått, oavsett glädje eller ledsamhet, går inte att ta miste på. Ja, hennes och Alvas glädje gick inte att ta miste på i går. Så visst får det bli några fler mössor att leka med. Så det blir till att rota i mönster mellan de olika projekten som är i gång i skrivandets stund. För oj vilken glädje som spred sej, även i mej. Det bästa med de små ungarna är ju att inget är konstlat. Allt är så äkta och så precis, så de känner. Och den vetskapen ger så fantastiskt mycket tillbaks, när jag känner de små goa varma armarna som kommer runt min hals från dessa små älskade ungar. En kram full av kärlek. Och precis samma känsla bubblar upp i mej när Elvira, efter flera månader kommer och kryper upp i mitt knä, och man känner värmen innan hon somnar, eller vilar lite. Battarieladdning bättre än något.
 
 
Nä, nu ska mormor/farmor leva livets ljuva dagar och se vad virknål/ stickor/ garn drar mig idag :)
Vi ses snart igen Kram
Eva B
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0