Lite bakning mellan varven

Fick möjligheten att testa ett nytt garn. Ja, i a f var det helt nytt för mej :) En arbetskamrat hade köpt garnet, men fick inte ihop, hur det skulle vara. Men det var precis som att sticka med vilket garn som helst. Man får sticka med tråden mellan bollarna. Och det blev helt fantastiskt mjuk och härligt. Så den ska lämnas till rättmätig ägare i morgon. 
Och av vad jag kan se på väderlekssajter så ska det bli kallare till veckan. Och kanske rent av snö ( om än med mer regn än kyla) Så jag hoppas den kommer värma gott.
 
 
Av ett nystan 200 gram, blev det en halsduk på ca 2 meter. Och 13 cm bred
 
I helgen fick vi ta en tur och handla . För konstigt vad tomt det blir i skåpen. Bland annat var rågsikten slut. Och bak på det paketet stod recept på ett, till synes, gott bröd att baka i långpanna.  Jag uteslöt dinkelflingor, då jag inte hittade dem i affären. Jag ersatte det inte med något annat heller. Sen var det i,rågsikt linfrö, torkade aprikoser, grovrivet äpple, rostade hasselnötter, bikarbonat, salt och yougurt. Jag valde Turkisk yougurt. Och himmel o plättar vad gott det blev. Så detta är min nya favorit <3. Tog ett kort på receptet bak på rågsiktspaketet. Lite suddig, men prova själva. Och då måste ni ju köpa rågsikt ( och där är ju receptet)
I dag testade jag att baka det igen. Fortfarande utan dinkelflingor och inget äpple. Men i s f äpple, tog jag 3 rårivna morötter. Och det blev en fullträff det också. Ska köpa hem solrosfrö, att blanda i nån dag. Men så lätt att göra. Och magen har massor att jobba med. Så det mättar bra. Och att frysa ner det, var inga problem heller. Så testa, för det är verkligen gott.
 
 Jag uteslöt Dinkelflingor, och ersatte det inte med något annat. Här kommer det fulla receptet:

5 dl Rågsikt 
1 dl krossade linfrö ( jag tog hela)
1,5 dl aprikoser i bitar
1 äpple grovrivet med skal
1,5 dl hasselnötter
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt dl naturell yoghurt
Sätt ugnen på 175 grader
Lägg hasselnötterna i en ungsäker form och rosta dem.
Blanda alla torra ingredienser i en stor skål
Tillsätt äpplet och yoghurten och blanda till en deg.
Lägg bakplåtspapper i en långpanna ( ca 25 X 35 cm)
Bred ut och toppa med lite frö och flingor och lite rågsikt
Grädda i mitten av ugnen ca 70 minuter.
Låt svalna och skär sen i bitar. Går bra att frysa
Tips: Byt grovrivet äpple mot päron.
Och aprikoser och hasselnötter mot Valnötter och fikon
Jag har även bytt äpplet mot riven morot. Inga gränser för vad man kan göra, och fantastiskt gott.
 
 
I dag åkte de sista sommarblommorna in i garaget. Och det sista fixet, för att få plats med min bil, fick jag fixat till. Ja, det är ju en del sortering på den mindre nivån kvar. Men det kommer fler dag. Och just nu känns det mer än gott, att bilen får varmt om natten. Alltid goare att sätta sig i en uppvärmd bil, när -graderna hopar sig på termometer. Så denna helg gick att förbruka lika fort som alla andra dagar. Så nu tar jag ett jättekliv ( nåja) upp i soffan och känner mej nöjd med helgens övningar. Det som är gjort, är gjort. 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0