cocoon virkad för kyligare kvällar

   Hej
Ja, åter igen lång tid sen jag var här. Men det har varit så mycket övertid, och kvällarna har blivit tidiga.
Och när väl semestern kommer, vad gör jag då. Joho, då ska ett rum renoveras. Och ni vet väl hur det är med sånt. Ungefär som att svetsa en äldre bil. För det ena drar med sej det andra. Och vips så har den där lilla lagoma renoveringen, slutat med en tottali makeover. Och när man väl lagt ifrån sej alla verktyg, ja då är allt slit glömt ( nästan) . För jag blev så himla glad över resultatet. Så nymålat tak, nya taklister och golvlister, fräscha tapeter, så är lön för mödan total.
Sen har hela hurven med ungar, sambosar och barnbarn varit här i 4 dagar. Och hur det blir när det åkt hem igen, behöver jag väl knappast orda om. Jag säger bara " rysligt tomt".
Och för er som inte besökt skogen i er närhet, kan jag bara upplysa om hur mycket gott det bara flödar i skogen. Svamp och bär, så jag har aldrig skådat maken till det. I den teräng som jag vanligtvis bruka gå i har det aldrig funnit blåbär förut, men nu hänger de finaste små pottekulor. Och hittils har jag plockat in 8 liter blåbär, ca 4 liter sommakantareller, och tre rena rödglimmande hallondecilitrar. Och hur underbart är inte det, att en kylig snöstormig vinterkväll, få plocka fram dessa bär, och blanda dem med turkisk yoghurt, och bara minnas den härliga sommarkänslan <3. Ja, kanske nån tänker, "sommaren 2015 uteblev ju". Och både ja och nej tycker jag. Visst vill vi ha det goa varma, med bad och sol och strögande på bryggorna längs kusten. Men.....
Jag tänker ändå att sommaren erbjudet nått helt annat istället då. Fika på stans kaffeterior, lite lekland, mysfika hos vänner, lite pyssel inne. Eller varför inte bara vakna och ta dagen som den är. Hur utvilande är inte det :)

Jag har handarbetat lite också. Men långt ifrån det jag brukar. Men en cocoon är det senaste tillskottet. På en sida på facebook har det nästan blivit ett gift att göra dessa. Och de är otroligt lätta att göra. Bara virka en ruta ca 1-1,20 meter i bredd och längd. Sen viker man den ena långsidan på mitten, och näster ihop och eventuellt virkar några varv som mudd eller kortare ärm. Detta görs lika på andra sidan. Och öppningen som liksom bildar framkant, nacke och nederkant kan virkas med stolpgrupper för att utgöra en stadkant. Sen är den klar. Det blir ungefär som kilärmar ( stora mot ärmhålan och mindre ut mot handleden). Det kanske går att se på bilderna :)
 
 
 
 
Nu är det en vecka kvar av semestern och jag tänkte prova på något annorluda för mig i virkning. Att blanda olika mönster och virksätt i ett arbete kan bli väldigt fin, så jag tackar för mig för denna gång. Och hoppas att jag kan uppdatera lite oftare framöver, fast datorn är segare än mig. Kram tll er alla 
Eva B
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0