Lapptäcke och lite brödbak

Hej
Konsten att göra ett lapptäcke, är att klippa sönder ett tyg i småbitar. Men inte enbart det. För det finns också en tanke bakom ett lapptäcke. Det kan vara minnen i ett tyg, från ens fornstora dagar. Eller fina sammstämda färgade och mönstrade tyger. Man kan få ihop 3d-effekter, eller vackra nya motiv. Fast det kan ju vara så enkelt som att bara ta tillvara det som redan finns.Ge det nytt liv och ha det ex.vis i ett uterum, minnas tyger, tillfällen, galenskap under tillverkning. Eller för att man bara vill mysa lite extra när inte värmen kommit eller att den är på väg. En halv bärkasse tygbitar har kommit till, ur en tid från någon annans produktiva liv. Och det är roligt att se hur det växer. Lite som att måla ( fast det kan inte jag ).
Här är min lilla syhörna. Kanske ska jag greja till den nu när jag har lite bättre tid. Fast jag får ju plats med det jag ska göra. Och om det inte märks i livet, så är jag lite galen i knappar också. Ett kärt beteende från min barndom, och älskade lilla Ida ( min farmor).
 
 
Provdockan fick stå behjälplig för en stund. Stumpen ( hunden i familjen ) gillar allt som är bäddbart och ligger på golvet. Jag tror det blir en bra mix med färgerna :)
 
 
Och nu har jag stått och kikat på en yoghurthink i kylen länge och väl. Att slänga mat är att bränna pengar och bete mej dåligt med resurserna på jorden. Jag såg Skavlands program i förra veckan. Där berättade en kvinna som är en av de sista som finns kvar i livet, efter den stora förintelsen. Fantastisk människa och levande historia, som hon delar med sig av i skolor och media. Hon valde att ha ett så tomt kylskåp som möjligt. För hon hatade att slänga mat. Och så känner jag också.
En hink yoghurt som stod " bäst före 20161213" . Läste jag rätt? Jo, den hade inte varit öppnad heller. Och den stod där, längst in i kylskåpet. Jag öppnade och smakade. Helt felfri. Så gissa om det var lycka att få till dessa limpor. Gott och saftigt, så det knappt behövs smör på. Receptet finns här . Och det där med att följa recept..... har man inte det ena, så kanske det fungerar med något annat. Prova, för det är både gott, ekonomiskt, och man vet vilka ingredienser som finns i.
 
 
Ha en härlig dag. I morgon dundrar vi in i februari, en månad som kan blanda och ge precis vad som helst. Vi ses snart igen 
Kram Eva B
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0