Göra egna pärlor

 
Ingen brist på sysselsättning, om man vill göra nått. Här är egenhändigt gjorda pärlor av reklam. Jaa, man tar ett papper som är kraftigare, typ fronten på en reklamkatalog, och är det färger så kan det bli såna här fina julpärlor. Man skär långa trekanter, uppifrån och ner på ett A4 papper. Man väljer hur bred pärlorna ska bli. Jag tog ett mått på 2 cm där det är som bredast. Och skär upp mot en topp. Det blir som en lång smal 3 kant. Sen tar man en smal sticka, och börjar rulla hårt hårt tills man rullat upp hela trekanten. Den sista fliken får en liten limskvätt. Limstift går oxå bra. Så limmarman och håller ihop. När det torkat, ca 10 sekunder, så trär man av pärlan från stickan. Man kan göra så många man vill. Sen när dessa är klara trär jag upp flera pärlor på en sticka igen och lackar dem med hobbylack. Den torkar ganska snabbt. Och bara fantasin och brist på katalogpärmar och färggranna papper, sätter stopp för skapandet. Och vem lider brist på reklam? Och inte är de färglösa heller. Så bara jag själv sätter gränser för det jag vill göra. Och håll med om att de blir fina. Dessa har jag lackat bara en gång. Kanske tar jag ett eller ett par lager till.Och när man sen gör armband eller halssmycket kan man blanda med köpepärlor och dessa. Tror det blir väldigt fint. Ja, det var vad jag hade i dag. Men tro inte att jag sitter med armarna i kors. Möjligen att jag gör det bara för att det är fler än en grej jag vill göra. Idag är min sista ledighet. Och det är dags att stå i beredskap för inkommande jobb. Men stunder till handarbete, det finns det lie varje dag. Så vi ses snart igen
Kram Eva B


Kommentarer
Jennie

UNDERBART!! Vilket underbart tips! Detta ska jag genast ta till mig. Har redan skrivit ut det! Nu måste jag bara köpa en sticka ; )

Tack

Ha en underbar dag

Svar: Kostnad minimal och sån gillar man :) Ja bara fantasin stoppar vad som går att göra. Ha det gott Jennie :)
Pysselkorgen

2013-01-08 @ 10:04:51
Ulla

Jag kommer ihåg att vi gjorde såna pärlor i skolan till en morsdag på 50-talet. Det blev ett fint halsband till min mamma.Mvh Ulla

Svar: Ja, tänk så mycket man kan göra själv. Jag är rädd ibland att all kunskap försvinner av det maskinella. Känslan att få nått tillverkat av nån nära eller vän, är väl den underbaraste gåva man kan få. Någon har lagt ner arbete och känsla för att ge till dej. Jag gillar det. Inget som nån annan har, och gjort för att ge just dej :) Många mammor som har sina skatter från sina ungar i lådor och skåp. Tror du ditt halsband finns kvar? Vore kul att få se det. Ha en bra dag Kram Eva
Pysselkorgen

2013-01-09 @ 13:15:18
Ulla

Tack för ditt trevliga svar! Tyvärr finns nog inte halsbandet kvar.Jag ska snarast lära mina pyssliga barnbarn att göra dessa pärlor.Mvh Ulla

Svar: Tack själv för din historia. Nostalgi av denna sort är helt underbar. Men finns det nån kvar att fråga, om ditt halsband, så gör det innan det är försent. Fast det är 60 år sen, så kanske det ligger och väntar på att få se dagens ljus igen :). Ja, att lära barnbarnen är guld värt. Vi har barnbarn som är runt året, och jag har alltid med handarbete hos dem eller när de kommer hit. Man sår liksom ett frö. Själv är jag uppvuxen med min mormor och morfar på landet. Ett liv som var mindre ekonomiskt begivet, men fullt av handarbete, och att kunna ta tillvara grunden till livet, det som är obehandlat och rått, i forma av mat och återvinning och handarbete. Så jag älskar såna här historier, hur vi kan få vårt arv att leva vidare. Så dela med till barnbarnen och ha det så gottKram Eva B
Pysselkorgen

2013-01-10 @ 10:45:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0