Lite till hemmet och till en vän på virkcafét

 
Se där ja, lite hönor på gården igen. Åh, om ni visste hur många timmar jag har lagt ner på att bara sitta och titta på våra nya familjemedlemmar. De är alla födda i maj, så inom nån månad kanske vi har gyllengula äggulor
i stekpannan. Så härligt att sitta och kika på dem. Och inte är det helt fel att jag faktiskt har kostat på mej en ledighet som kallas duga. Med det maximalt finaste väder jag kan önska. Det är mycket som är alldeles fantastiskt bra. Tuppen och hans 5 hönor heter : August & Lotta, Titti, Kommandoran,Snövit, och den sista hönan har vi inte hittat nått bra namn till än. Så hon får heta Murklan så länge. Hon är mörk i fjäderdräkt och på benen. Så äntligen är det fint i hönsgården och området omkring har blivit rensat från sly. Och den stora vedhögen har blivit instplad i vedbodar. Även växthuset har kommit på plats. Och det är många morgnar vi suttit där och ätit frukost. Det är där de allra första solstrålarna når på morgonen. Guldstart
 
På virkcafét hade en tjej som råkat ut för en trafikolycka, en fråga om nån kunde hjälpa henne virka rutor till en filt hon önskade sej. Efter trafikolyckan ( de gick bra för hene och familjen ) har hon svårt att sitta längre stunder. Hon kände att hon aldrig skulle få till en filt. Och jag har stunder och älskar att handarbeta. Så ner med lådan av restgarner och virka så virknålen glödde. Det blev 34 rutor i helgen, som skickades till henne i måndags. Hon har fått en del rutor av andra också. Mina har inte kommit fram ännu. Jag hoppas hon blir glad :)
 
 
 
Och innegrejen nu, på stickcafét är egengjorda disktrasor. Så himla goa. Luktar inte skunk som de vanliga vetex gör. Och bara koka den emellan åt, skölja med lite tvättmedel och rent vatten och vips så har man en fräch trasa igen.  Man sy´tickar i ren bomull eller lin och lägger upp ca 40 maskor. Sen väljer man det mönster man vill ha. Enkelt och väääääldiogt praktiskt.
 
 
Även den sista Boleron har blivit klar till arbetskompisen. Den blev levererad i dag. Hon blev jättenöjd. Den andre Boleron fick jag ta hem igen och minska ner. Jag och ögonmått. Men tur det var åt det hållet. Är ju alltid lättae att dra upp, än virka på. Möntret är avläst från en gammal bolero, så mönstret är nerskrivet och en prototyp finns för ev. kommande aspiranter
Har även blivit lycklig ägare till 2 provdockor av storlek barn . Jag är mer än nöjd. Och om ni undrar vad jag håller på med, är ju sällan det blir inlägg här. Så kan jag säga att julklappstillverkningen är i full gång. Inget man hänger ut här. I a f inte föränn efter jul :) Nä, nu vankas lite målning på lillstugan. Vi ses snart igen <3
Kram Eva
 
 
,
 
,,,,
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0