Glad påsk och ljusdecoupage

Hej
Ja en riktigt glad påsk önskar jag er alla, från min lilla vrå, i världen. Nu har jag ramlat in i decopagens värld. Det var ett tag sen, men tagen satt kvar. Ungefär som att cykla skulle jag kunna tro. Och de små ljusen blir ju nästan som små tavlor. Så i stället för en blomma, så tar jag med ett ljus emellanåt. Och jo, det är uppskattat.
Jag gjorde en röj och sortering bland alla mina servetter, jag lyckats samla på mej under de 5-6 åren jag hållit på med detta. En del är från vänner, som är på rajder och köper på sej. Fika hos folk eller på serveringar har också bidragit. Men Göksäter, och ja, varhelst jag kommer, så blir det en djupdykning och scanning av ställets utbud av servetter. Marknader är också en garanterad hemkomst med i alla fall ett paket med servetter. 
Nu har jag i alla fall sorterat in dem alla i pärmar. Där har var enskild servett fått en plastficka. Och sedemera hamnat i en pärm, för just dennes kattegori. Och jag blev så nöjd med resultatet. Så lätt att hitta i drivan av servetter nu. Jul har sin pärm, liksom blommor, som har 4 pärmar. Djur,frukt, lanskap, har sina pärmar. Sen gjorde jag en räkning på antalet servetter. Oj jisses, det blev 250 olika motiv . Några med samma motiv men andra färger. Så slutsumman blev 255 olika. Så många fantastiska och fina servetter det finns. En del har jag bara en av, då jag nöpet dem på nått fik. Men här hemma finns nog i alla fall ca 150 paket, även de sorterade i lådor. 
Här under är de 11 pämar med servetterna.
 
 
Här är de 9 lådorna med paket av servetter
 
 
 
 
Ett påskljus från alla "fyra sidor". Ja, hur ska man annars kunna se hur de i sin helhet ser ut :) Lite glitter gör susen.
 
 
 
 
 
Och här är ytterligare tre ljus, varav de två första kom till världen i går. En härlig bock, som endast är i svart, och på det har jag pimpat med lite silverstickers. Den har en given mottagare, i framtiden. Mellanljuset är från vedbacken för länge sedan. Dock inte min vedbacke. En vacker vårbild, som ger mej en go känsla. Det är nu livet väcks igen. Även denna har en mottagare, i framtiden. Och tomten på sin grankula. Ja, sent ska han vakna, eller tidigt. Men denna kom till i juletid. Kanske får han ett hem lagom till jul.
 
 
Och här har vi "baksidan "av ljusen. Ibland täcker inte servetten, då får det bli lite pimp med silverstickers. Eller vad som nu passar sej :)
 
 
Jag använder ju ett decoupagelack som jag köper. Men jag är med i så många fantastiska sidor på fejjan nu, så jag "sprang" på ett allternativ av lim man kan göra själv. Och här får ni det:
 
"Socker
 Potatismjöl
 
Blanda 1 dl vatten med 2 msk socker och koka upp
 
Blanda 1 dl vatten med 2 msk potatismjöl och koka upp
 
Blanda sen ihop sockerblandningen med potatismjölsblandningen och låt det tillsammans än en gång koka upp. Det kan bli klumpar i, men det fungerar lika bra att limma med. Använd pensel både under och över materialet du ska ha fast."
 
Detta recept har jag inte provat själ. Fick syn på det i går. Men ska givetvis prova vid tillfälle. Dessa decoupagelack är ju inte billiga att köpa.
 
Så där ja, nu var det gjort. I dag blir det påskmiddag och ett strålande väder. Jag har fått förlängning av mitt vikariat ända fram till semestern. Och det är jag så glad för. Veckan som kommer blir full av jobb. Lite ytlödning, så det ska bli spännande. Men nu ska jag möta den vackra påskaftonen och solen. Ha det bra så ses vi snart igen.
Kram Eva B
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0