Från förr till nu. Vad är det i mitt smör

Hej!
 
Så äntligen fick jag ändan ur vagnenen, och testa livet från förr. Ja, jag satt inte på kökssoffan med en smörkärnare. Jag använde hushållsassistenten. Har pratat, och pratar mycket med min mormoster, om hur det gick till förr. Då togs ju allt tillvara. Grädden kunde ibland ha surnat lite, då det inte fanns kylskåp eller annan kylmöjlighet, än just vinterns temperatur. Så gräddfilen kunde väl tänkas vara en bit i närheten av deras dåtida "sura " grädde, tror jag. Jag ville i a f testa detta. Grädden och filen gav 6 dl vätska att "leka" med. I bunken på assistenten och på med eldrivningen.
Efter ca 25 minuter, på effekt 2 hade det feta separerat sej från kärnmjölken. Jag tänkte inte längre än att sätta silen över slasken och hällde i smöret. Kärnmjöljken föll i glömskans land. Tokigt av mej. Men smöret ska ju "tvättas". Så tillfälle till mer restprodukt kom. Och detta tog jag tillvara i en bunke. Blir ju alldeles utmärkt, till gubbens brödbak. Allt kan tas tillvara. Efter 5 tvättar i assistenten med smörklimpen valsandes i ca 1.5 dl vatten, varje gång, var smöret klart. Under resans gång tillsatte jag nån nypa salt, som fick komma in i smöret menas det tvättades. Och jisses vad gott det blev. 
Av 6 dl vätska ( grädde och gräddfil) fick jag ut ca 175 gram smör. Detta kostade i råmaterial 20 :-.Så det blir inget billigt smör, men attan så gott.
Gubben provade samma resa igår. Fast han använde 5 dl ren 40%-ig grädde. Det gav 200 gram rent smör. Råmaterialet gick på ca 18:-
Billigast blir det om man gör det på 1 liter grädde. Då blir priset ca 36 :- för ca 400 gram smör. Men vi är väldigt högt jämnfört med smörpriset som är på 28 -30:- / 500 gram.
Men otroligt roligt att gå igenom processen.
Längst ner på detta inlägg, har jag länkat till ett recept jag har hittat en sida. Testa, för visst är det roligt att veta vad som finns i det man äter.
 
 
 Här är min smörprocess igång, efter att kärnmjölken är borthäld.
 
 
Och här är den färditvättade smörklimpen.
 
 
Här är "tvättvattnet" som blev efter 5 tvättar. Ca 8-9 dl vatten. Det kommer att hamna i kvällens brödbak. Och nästa gång ska jag naturligtvis spar kärnmjölken. Hua, vad dumt det kan bli.
 
 
Och här är gubbens 200 gramsklimp med enbart 5 dl grädde. Finaste smöret på det Skavianska hemmet
 
 
Ja, detta var väl ett handarbete som hette duga. Det kommer göras fler gånger. Och vet ni, jag räknar och kikar på pris hela tiden. Inte för att jag är snål, utan för att man kan spara så mycket på att vara lite prismedveten. Och nästa gång jag ser att det är kort datum på grädde, då slår jag till och laddar upp. I regel är det halva priset då. Så en 400grammare med smör kan kosta 18 kronor. Och det är väl ett lyxigt pris, för ett hantverk, som ger en härlig känsla på morgonmackan eller i stekpannan. Sånt gillar jag. Testa gärna. Länken får ni här:
http://xn--kkschefen-07a.se/index.php/mat-a-recept/tillbehoer/712-kaerna-eget-smoer
 
Och snart ses vi igen. Jag har inte slutat handarbeta, även om jag jobbar mer än 100 % just för tillfället. Nä, en liten lur i soffan, så valsar spetor och krokar igen. Så härligt med handarbete. Kram vi ses snart igen 
Eva B
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0