Poncho tröja mössa strumpor och annat

Tre små damer ska ha lika. Tack vare min fantastiska mormoster, får de så här härliga flättröjor. Mönstert är ett köpemönster. Poncho har jag virkat. de fanns i en veckotidning under 2013. Mössorna är gjorda på den stickring som är ca 50 cm i omkrets. Och vanliga små strumpor. På en del strumpor valde jag att virka ett var för att göra dem lite mer "tjejiga". Och "Hello kitty" väskorna har jag virkat efter en bild. På baksidan broderade jag in flickornas namn i ljsrosa. 
 
 
 
 
 
 
Och menas jag satt där i min lilla värld och fick fantisera om vad små flickor vill ha, så kom jag på mitt underbara glittergarn. Naturligt ´vis ska de ju älska bling lika mycket som jag. Och Alva älskar hårband och glitter. Bilden här under är ett armband ca 7 cm brett. Jag gjorde även ett som var ca 3 cm brett. Alva fyllde sina armar med dessa.
 
 
Och ett litet hårband med en blomma på. Ja, det skulle jag vilja ha om jag var liten. Ett justerbart för önskad storlek. Även dessa prydde Alvas huvud. En blomma åt var sitt håll.
 
Och ska man ut och vara lite dicotuff så passar det ju alldeles utmärkt med ett glittrigt midjebälte. Allat är virkat enlig principen
Varv 1: lm till önskad bredd
Varv 2: Hoppa över 4 lm och gör en st-grupp på 3 st 2 lm 3 st. Hoppa över 3 lm, gör en st-grupp i nästa maska.
Varv 3: vänd med 3 lm, 1 st-grupp om de 2 lm, 1 st-grupp om nästa lm-båge
 
På hårbandet är det bara gjrt en st-grupp, sen har jag vänt med 3 lm. Blomman finns mönster på här: http://bautawitch.se/2013/03/31/diy-virkade-rosor/
 
På bältet och armbandet har jag gjort 2 st-grupper. 
 
Ja det var en härlig och riktigt lugn och fin julafton hemma hos Bergatrollen. De små lekte så bra ihop. Men Tomten var väl inte helt populär hos alla. Lilla Maja tyckte att han nog bara kunde ställt påsen och dragit iväg med sina vattenscootrar igen. För snön uteblev. Men vår eminenta tomte hade en plan för det. Så vattenscotter finns numer i hans garage av fordon och renar :) 
 
Och ni leker väl julklappsleken. En bra avslutning på en alldeles jättefin dag, för vuxna. Inga dyra saker, men välanvända. Att i mesta möjliga mån sluta köpa en massa dyrt bjäffs som bara blir inskickade i skåp, och i stället lägga några kronor på billiga nyttoprylar, eller roliga saker, känner jag är mycket mer givande, både för plånboken och trivseln och glädjen.
När vi spelar detta spel, lägger vi alla paket i en hög. Man väljer att 1 eller 6 på tärninger ger en glädjen att få ta ett paket ur högen. Har man redig tur kan det bli en präktig hög. När högen i mitten är slut, öppnas paketen för desom fått några, och man ställer in klockan på en okänd tid, för hur länge spelet ska pågå. 1 eller 6 gäller som frihet att håva in fler paket. Men nu gäller det att ta av de prylar man vill ha. Bara ett paket/slagen 1:a eller 6:a. Nu är det ett hjärtligt krig. Får du en 1:a eller 6:a så får du ta ett paket av vem du vill.Och ni ska veta att tärningen snurrar fort. För nu gäller det att få och behålla det man vill ha. En del får massor, nån kanske inget, andra får nån paket. Men oj vad det är roligt. Inga dyra paket, men spänning som ger oss gamla lite fart i omloppet :) Jag älskar det verkligen. Hoppas ni fått en fin och önskad jul, så som ni själva önskat. I år hade vi alla tre små flickorna ihop och grabben med sin tjej. 10 dagar har vi camperat ihop. Kalas och träffar med mycket folk, mycket mys med lilla Kråkan har det blivit. Nu är de hemma i Kalmar igen. Men Skypen finns och den används flitigt. 
Vi ses snart igen Kram
Eva B
 


Kommentarer
maria

Tusen tack för allt det fina!♥ vi har en sån tur som har möjlughet att få så fina gåvor, gjorda från hjärtat, den bästa sorten!

Svar: Så roligt att ni tycker om sakerna. För det är rysligt roligt att göra dem <3 Kram
Pysselkorgen

2014-01-15 @ 20:12:54
URL: http://www.hemmetsjournal.se/mariaskakburk


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0