Lite gammalt och nytt

 
Hej!
Ja, jag har varit i gamla papper och kikat. Min gammelmormor hade en klippbok, hon flitigt fyllde med sånt hon fann värdefullt. I fredags var jag och gubben, till min Mormoster och Lilla gubben. Och tänk, jag tror aldrig orden sinar. Det finns så många frågor och en massa härliga historier, ur deras, aldrig sinande förråd, av minnen. Ja, jag verkligen älskar att höra på. Och så blädrades det i klippboken. Och vet ni hur mycket svar man kan få i en " grattis på 60-årsdagen" annons? Är den från tidningen, skrivs det ju en hel liten levnadshistoria. Och jag kan få en berättelse om de gamlas liv från då, när de verkade och levde. I tidigt 1900-tal, hade vi en annfader                 ( gammelmormors pappa )som gick i pension från sin anställning som indelt soldat. Och visst känns det nästan som man hamnar i Raskens äventyr. Så har ni gamla ( förlåt Mormoster ;)  ) släktingar, så lyssna till deras historier. En dag finns de historierna i glömskans land, och vi förbannar oss, att vi inte tog oss stunder att lyssna. 
Även gamla kort, där jag kan få år, namn och ort, känns som den finaste skatt. Jag ska "bygga " en egen släkthistoria genom detta. Från säkra källor. Så lyssna, ta med era gamlingar på turer i släktens fotspår. För så mycket underbart det finns att höra. Och hyssen får man också med i paketet.
Här nedanför har jag tagit kort på "Fristads måttabell" från förr. Och om ni ser på första bilden, och den högra texten, så ser ni hur man skulle gå till väga, för att få rätt storlek. Kanske nått att ta efter i dagens textilindustri. För hur svårt har det inte blivit att hitta rätt i bland alla klädstorlekar? Ja, kanske har man formats om, med åren. Ungefär som en plastbunke i diskmaskinen. Det har liksom blivit lite utarmat material, som sjunker sakta men säkert, från sitt ursprungsläge.
 
 
 
 
Och här har jag virkat ett på "välling till kvällen" strumpor. Såg en bild på ett par virkade ugglestrumpor, som jag genast måste testa. Inget mönster fanns. Så jag fick ta fram luppen och fingranska bilden. Jag stickade den sista biten på strumpan i resår, så den skulle sitta uppe, bättre.När strumpan var färdigvirkad, såg jag att det var katten Tipex ( Elviras gosekatt, levande) som ville finnas här. Så det fick bli "kattstrumpor i stället. Jag hoppas hon har stor användning för dem, när det ska nattas
 
 
Och som ni vet, så har jag ju varit i ett svårt mössträsk. Ja inte levande möss, för då hade jag svimmat. Men mössor i massor har det blivit. Ugglemössan blev så populär, att jag fick virka en till. Så denna blev grön med redigt trötta ögon. Fast Maja hade redan bestämt att den förra ugglemössan som är rosa, den var hennes. Så denna fick bli Alvas. Ja, de älskar dem verkligen.
Vi var till dem en stund på förmiddagen igår. Och livat var det. De skrattade och lekte. SÅ härligt att se vilken betydelse de har för varandra, dessa härliga små tvillingar. Och hur mycket de bryr sej om varandra. Är en ledsen, kommer den andre med snuttisen och nappen. Sen fick det bli en läs och sångstund. Och de satt som ljus på var sin sida och lyssnade. Och allt jag frågde om i färg, var lila för Maja. Ja, hon fullkomligt älskar lila. Så vi får se om det finns nått lila garn i gömmorna här. 
 
 
Och av Elvira har jag fått en beställning på långstrumpor. Så de har fått följa med i Vasaloppets spår. Åkarna hade det tugnt idag. Så jag skulle väl inte vara sämre jag, till att slita. Jag skickade runt möblemanget i pysselrummet, och stöka om. Så nu har jag fått mej en liten skrivhörna, där jag och datorn, kan leva vårt egna liv. 
Nä nu ska jag inte trötta ut er. Jag har mer att göra. Men rätt som det är, så kommer det ett nytt inlägg. Men fram till dess hoppas jag att ni tar vara på varje stund, och njuter av det som finns att må gott av. Se dej bara omkring, det finns överallt
Kram så länge
Eva B
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0