Lite smått och blandat. Koftor och dukar och en beställning

  Hej!
Hoppas allt är bra med er. Här är det bara bra. Har ett litet hot om uppsägning hängandes över mej. Men allt kommer lösa sej. Det går upp och ner, och nu var det lite ner. Men efter regn kommer solsken :) Så vad har jag då pysslat med sen sist? Jo, jag fick en beställning att göra en hästhuva till en jobbarkompis dotter. Inget mönster finns, men en köpt maskinarbetad liknande. Så jag tog hem orginalet och jagade igån den lille cell, som aktivt brukar gömma sej när det är nått på gång. Men jag var snabbare. Och efter lite upprepning och omvirkning, måttande och jämförelse, så tror jag att det kan fungera. Flickan var nöjd, men jag vet inget om hur hästen mottog denna huvudprydnad ;) Det ger sej i framtiden. Så jag fick plitat ihop ett mönster, som jag inte är säker på om jag kan tyda igen. Skulle haft ett program så jag kunde rita diagram. Som piff på huvan, broderade jag en kant av mitt älskade silvergarn. Ska det va, så ska det :)
 
 
 
Dessa två otroligt söta koftor har min fantastiska mormoster Pippi ( 86 år snart) stickat till Elvira och Greta. Jag är ju vääääääääääääldigt svag för garn, så det köper jag gärna. Min Mormosters flinka fingrar får sen ihop dessa vackra arbeten. Dessa mönster är något jag köpte för si så där 25 år sen. Skulle stickat till våra barn. Men att få dem till barnbarnen är inte sämre det <3 Tack snälla för dessa fina koftor <3 Snart pryder de, de små prinsessorna <3
 
 
 
 
Denna annanasduk mäter hela 70 cm i diameter. Mönstret är ur min samling av mönsterhäften i tidningar från 70- och 80-talet.  Virkad i bommulsgarn 8/4 och virknål 2,5
 
 
Här är ytterligare en flinga. En duk som mäter 40 cm i diameter. Även den från gamla mönsterhäften och garn av bommul 8/4 med virknål 2,5
 
Här är en liten rosa dukstjärna. 30 cm i diameter och garn 8/4 med virkål 2,5.
 
 
 
 
 
Denna avlånga annanasduk är virkad efter diagram på sidan :
http://chippzan.blogspot.se/2014/07/virkad-avlang-ananasduk.html
Jätterolig att göra. Har man tid så tar den en dag med envetet virkande. Men prydlig och fin i ljus syrenlila.
Såg att jag glömt fästa tråden :)
 
 
Ja där har ni min tid sen sist. Och jag har verkligen kommit in i en virkperiod. Har några jobb på gång. Och en förfrågan om något som jag i första anblick och hörande backade lite för. Men lite span med google så hittade jag lösningar. Ja, vad kan det vara? Jag låter den sväva lite i luften så länge. För det är ju så man gör i radion. Och detta är min kanal ut till er ;) hahahaaha ja vi ses snart igen. Då kanske det klarnat lite till.
Kram Eva B



 
 


Kommentarer
Linda Thorsén

Åå vad fina dukar!
Finns det nån möjlighet att få köpa mönstret på den röra?
Hälsningar Linda

2015-02-22 @ 19:32:36
Linda Thorsén

Den rosa, skulle det stå. Haha!

Svar: Är ledsen. Det är ett mönster från en tidning från 70-talet. Jag får inte sälja andras mönster. Men du kan ju förstora upp bilden och kika hur den är gjord. Inte så märkvärdig. Enkel men fin. Alla stolpar är dst.
Pysselkorgen

2015-02-22 @ 19:33:44
Alma Bauer

Hej, undrar bara hur du sydde fast öronen på hästhuvan och vilken typ av tyg du använde? Håller själv på att virka en och snart är det bara öronen kvar.
Hälsningar Alma

Svar: Hej, det var ett tunnare stretchtyg. Ungefär som i tunnare träningskläder. Jag sydde fast för hand , då jag tycker det är svårt att få det bra när det är olika kvalitéer på materialen som ska sys ihop. Räta mot räta och efterstygn tätt :)
Pysselkorgen

2016-04-23 @ 16:52:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0