Sjöjungfruar som älskar tv-mys

  Hej
Så har det gått en tid igen, sen jag sist la in något här. Men som ni vet..... presenter presenteras efter givande ;)
Jag fick en bild från en släkting, på en sån här mysfilt. Och direkt for tanken upp på att "åh, vad mysigt att sitta och kika på tv med en sån här runt fötterna, för en unge. Så tanken for ganska omgående till Bergatrollen, efter lite fundering. För de tjejerna älskar verkligen filtmys i soffan ( kanske något de har ur sina moderliga gener :)  ) Men här fanns inget mönster heller. Så det var till att studera bilden och lååta fantasin jobba. Allt är gjort i acrygarn och med virknål 7.

Den mörka delen är gjort i enbart stolpar. Och jag började uppifrån "midjan" och gick neråt. Bredden upptill lät jag bli ca 100 cm.
Efter 40 cm, började jag minska var 10 maska, i vart annat varv, 4 ggr. 
Sen minskade jag 1 st i var sida vart annat varv ,4 ggr
Sen virkas arbetet tills det mäter ca 95 cm. Jag valde att vika in kanterna mot mitten och virak ihop nertill och fortsätta med fm, runt hela arbetet.
Fenan är fastvirkad direkt. Och jag börja från mitten av fenan och gick utåt. Och gjorde andra halvan likadant. Allt gjort i st, dst och fm i bakre lmb. Som avslutning gjorde jag krokodilvirkning upptill. Lite för att det symboliserar fjäll. Och ganska gullig avslutning. 
 
 
Här nedan ser ni hur jag börjat från mitten och gjort klart ena halvan av fenan
Och jag har också valt att virka upp en del, ca 15 cm för att man verkligen ska kunna dra den över fötterna och benen. För visst är det väl så att filtar har en tendens att dra sig över fötterna, och man sitter där med kalla tår :)
 
Och här ser ni avlutningen upptillpå arbetet. 3 varv krokodilvirkning. Med en avslutande solfjäderkant.
 
 
 
 
 
Och eftersom Bergatrollen är två, så måste det ju bli två mystv-filtar. 
 
 
Ja, jag hoppas de kommer till användning för dem.
Själv återvänder jag till min fåtölj, för att ....göra färdigt något till hemmet. Jo, en fjärilsduk i somrigaste gult är på gång. 
Jo, jag har ju en sak till att visa. Men det tar vi nästa gång. Tills dess, njut av våren och ta vara på er och tiden, så tar jag hand om mej :) Kram
Eva B
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0