Handledsvärmare, 1:a paret ut Sockstickmaskin

     Hej
Ja, jag fick till ett par handledsvärmare i sockstickmaskinen. Rosa Acrylgarn, med vit merciserat bommulsgarn som jag virkat kanterna med. Och visst blev det ganska ok, för att vara det första alldeles egna paret jag gjort.  Och på dessa har jag också lärt mej en hel del, som man inte ska göra. Och vad som är upp oh ner, när jag tittar och försöker komma ihåg. Så här finns nybörjarfel som gör dem alldeles speciella :)
Men jag är nöjd. Tror det får bli ett par till, fast med tumhål. Försökte få till det på dessa, men.... resultat: en tråd som löper omotivert på insidan. Men det syns inte på utsidan. Så i det här fallet.... utsidan som räknas ;)
 

Och här finns det ju inget regelrätt stickmönster för stickor. Men med maskin, så har jag gjort följande: 
Maskstorlek 10
Alla nålar i cylinder ( 1111..)
Lägg upp varv med skräpgarn
Sticka ett varv med stickgarnet du ska använda
Virka sen alla maskorna så de låser sig ( ej rafflar upp sej vid borttagning av skräpgarn)
Sen 2 varv ytterligare med 1111...
Montera av var tredje nål från cylindern =110110110110... och fluýtta över 0:ans maska på närmaste vänster nål.
Sticka 75 varv 110110....
Montera tillbaka de borttagna nålarna, och sticka 5 varv. Dra ut rejält med garn för att
virka så maskorna låser sig, och mata in skräpgarn vid markering på höger sida.
Sticka ca 10 varv, lyft av tyngd och klipp av garn och sticka loss arbetet.
Tag bort skräpgarn och virka kant enligt fölande:
 
Nederkant mot arm =1 fm i varje maska, klipp av tråd och fäst.

Övre kant, mot handen= 1 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i första fm.
1 st som du fäster i 3.e fm från sm. Varje grupp består av 3 st , 1 picot ( 3 lm, 1 fm i första lm) 3 st.
Hoppa över 2 fm, 1 fm i nästa fm.


Nu raskt över till nästa par
 
 
 
 
 
 
 
Snart ses vi igen, och till dess.........  Ja kram så länge 
Eva B

 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0