Sommar och virkning

Hej
Jaa, ytterligare en massa tid som gått, sen sist. men jag är inte overksam ändå. I min lilla vrå, ränner det meter efter meter av tråd. Ibland blir det inget, för att i nästa stund bli massor. 
Vi har haft väder av mången sort. Men med en bra veranda, så behövs det bara lust att finnas, för att må gott, och njuta av att det ändå är sommar.
Jag har en ynka dag till att jobba. Och det vette hudan, om jag tar mej upp, när klockan ringer. För det känns att semestern redan planterat sej , i mej. Ja, ni vet den där känslan, att om nån skulle komma sista dan och fråga om man kunde jobba en vecka till.... Tror inte det skulle funka med mindre än att man fått komma och hämta mej då... Ja, ni förstår. Kroppen står på "övertid, gå hem " :) :
Nog gnällt om den känslan. 
Sitter med en ljuv stämma i mitt öra, som verkligen är sommar för mej. Ernst har hittat hem, med sin sommar och alla härliga tankar och hittepå, som bara han kan göra och säga. Snäll-TV i förhållande till all kriminal-TV, ontimagen-nyheter och realityförnedrings-TV. Härligt, tycker jag.
Så, dags att tala om vad jag hittar på.. Har fått beställning på Grytunderläggsöverdrag, i somriga pastellfärger. Jag använder Emmagarnet 8/4 och virknål 3. Mönstret finns här .
Måste ta tag i de där, så jag blir klar.
 
Sen satt jag en tidig morgon, på verandan, och åt frukost. Kan säga att det är det bästa starten på dan. Men vissa morgnar är det kyligt. Så nu fick det bli, till att göra en stor sjal, av självaste Tony Irving. Mönstret finns här . Jag har använt Traditionsgarnet från Rusta, och virknål 5. Det blir både mjukt och luftigt. Och den ska bli riktigt stor. 
 
Och så började jag att virka med mattrasor, som jag fått av en kompis. Hon, hennes mor, och dotter har suttit på kvällar och rivit massor av trasor. Och hon undrade om jag var intresserad, då de inte var i behov av såna massor längre. Vad kan jag göra, annat än att tacka och ta emot. Så det var till att påbörja även detta . Ja, man får jú variera sig :)
Jag har startat upp med att lägga upp 5 lm, som sluts till en ring med en smygmaska. 
Varv 2 . 8 fm
Varv 3 . 2 fm i varje maska =16 fm
Varv 4.  1 fm i första fm, 2 fm i nästa maska =24 fm
Varv 5.  1 fm i de 2 nästa fm, 2 fm i nästa maska =32 fm
osv....
Jag ökar alltså 8 ggr på varje varv. Mattan blir då som en tårta med 8 bitar, alltså 8 hörn. Men man kan ju välja att öka hur man vill, bara kolla av emellanåt så den inte blir vågig. Då har man ökat för mycket.
 
Med sommar kommer all belöning, från naturen också. Jag har redan fått plockat 2,5 liter blåbär, 1 liter svarta vinbär, och 5 kilo rabarber. Och kantareller. Jag kanske har fått ihop 4 dl jordgubbar. Men jag får ta dem efter hand, så nån liter kanske det blir.
Så, go vänner, nu ska jag sova så jag kan vara redig i skallen för sista dan innan semester. Jag hoppas att helgen återuppladdar mej snabbt, så jag kan fylla dagarna med en massa härligheter i skog och mark, fåtöljen. bland garn, och med vänner och familj. Ha det gott så hörs vi
Kram Eva B
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0