Sommarens bär och lite pyssel

Dags att ta vara på sommarens insamlade bär. Ska bli skönt att få lite yta i frysen. Men det finns mycket kvar. Så i dag fick jag kontakta mitt alldeles speciella huvudlager för det mesta som kan behövas i ett hem. För hur jag än sparat burkar, så nådde jag den gräns som satte P för mitt fortsatta kokande. Men jag är nöjd ändå. 
Var ut på nätet och hittade fina etiketter. Och med färgpennor så kan de annars gråtonade lapparna få lite färg. Jag har en skrivare som är redigt gammal . HP 840 från tidig 2000-tal. Men den fungerar klanderfritt, bara färgen som saknas. Etiketter kan man hitta här .
 
 
Den starka chillin som jag trädde på tråd för nån månad sen, är nu knaprigt torr. Får se om man vågar använda den i mat. Jag gjorde ju tomatsås, där jag använde denna rätt friskt. så nu kan jag kapaciteten på den :)
 
 
 
Och här kokas det 2 liter Aroniabär. Det är en förträngd liten bärsort. Kan användas som häck, där bären kommer i september/oktober. De ska ha en nattfrost, eller en resa i frysen innan de används.  De är så nyttiga, så hälsokost knapp har ett alternativ till nyttigheter att erbjuda. Här finns bra information om det. Och i dag har jag kokat Aroniagelé. Receptet finns här . Och jag tog en liten tesked vanilinsocker i. Himmel och plättar så gott det blev.
 
 
Här är resultatet av 2 liter bär....8 dl gelé.
 
 
Och det blev ju en hel del blåbär och hallon i sommar. Så här är 4 liter hallon och 2 liter blåbär som blev en god drottningsylt. Recept.... här . 
 
 
Och denna Drottningsylt resulterade i att huskocken blev sugen på våfflor. Ja man får ju ställa upp, så jag tog våffla, jag också. Och med grädde på och en klick sylt, så försvann allt regnande och blåst, där ute. Jag var nästan tillbaks i skogen, de där dagarna, när solen bröt igenom lövverket, myggen svärmade runt mej, och det är så där alldeles varmt och härligt, bland mossa och bärbuskar. 
Kram Eva B
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0