Virkad Kudde och stickad fuskolle

Så där ja, min vän var här igår. Och då kunde jag lämna över en liten pressent till henne. För det är få jag känner som har så stort hjärta för katter, som hon. De kommer alltid i första rummet. Katternas "Moder Theresa". Så när jag såg en bild av denna katten, så gjorde jag om det så det blev ett mönster för virkning. Det var svårt att se om det skulle fungera, men visst ser man den lille katten :) När inte katterna ligger i knät på henne, så kan hon ligga med huvudet på denna. Eller kanske både och... Hon gör som hon vill. Det är virkat i 8/4 och virknål 2,5. Till denna gick det åt ca 175 gr garn.
 
 
För att få en ram runt motivet, virkade jag en kant av stolpar och fastmaskor. Alltså 5 stolpar i varannan båge, och en fastmaska mellan dessa stolpar i en båge.
 
 
 
 Jag tog ett vanligt svart kuddvar, som jag strukit slätt. Sen fick jag lägga i en pappskiva, där kudden ska vara, för att inte tråckla ihop lagren av kuddvaret, när jag skulle sy fast motivet. Sen strök jag ut det virkade, mycket noga, för att det skulle bli så rakt som möjligt. Och sydde runt med små efterstygn på insidan, och onsynliga stygn på framsidan. För att det inte skulle glipa i öppningen för kudden, så virkade jag fast snören om ca 70 maskor. Ett på var sida om öppningen, som sen lätt man knytas ihop
 
  
 
Det var pilligt med handsömnaden, för att få det rakt, och osynligt på framsidan, men funkade bra med hjälp av den stora pappskivan.
 
 
Och så fick jag i uppdrag, att prototypsticka en lättvindig fuskolle. Men en dag tog den. Och jag virkade en kant runt framoch bakdelen. Blir lite mer stadga då. Denna är stickad/virkad i garnet Helene och stickor 4, och virknål 4.

 
 
Och då kom jag att tänka på en annan sak jag måste prova, apropå..... ja, vem vet, kanske det dyker upp här ganska snart eller lite senare.
Tills dess
Kram Eva B
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pysselkorgen

En liten korg, med blandning av handarbete, recept och livsfunderingar. En alldeles vanlig liten öppen dagbok från mej till dej . Och jag blir väldigt glad av ett tecken från just dej, som läser här. Så välkommen till mej <3

RSS 2.0